Breek Academy - Editie #11: Spelen

Hoe zorgt spelen voor veiligheid en verbinding?

Spelen, delen en waarderen

Vanuit de Academy ondersteunen we scholen om de plezierige sfeer, de sociale veiligheid en verbinding in de klas te bevorderen op lange termijn. Wij hebben na 10 jaar ervaring in het werken met jongeren uitgevonden dat er 3 simpele stappen zijn die je kunt nemen om dit effect te bereiken: spelen, delen en waarderen.

In deze mail leggen we uit hoe je de eerste van die drie - Spelen- inzet om een veilige omgeving te creëren waarin jongeren de ruimte voelen om zichzelf te zijn, te ontdekken en te leren.

👂 Luistertip: De oprichters delen hun ervaringen over de start van Breekjaar

In het kader van delen: Stichting Breekjaar bestaat dit jaar 10 jaar! Maar hoe zijn we daar gekomen? Alles over de kleerscheuren, de lessen, het vallen en opstaan, maar vooral de lol en de liefde voor wat we doen hoor je in de twee podcasts met de oprichters van Breekjaar.

In die podcasts hoor je de oprichters: Patrique Pi Zaman, Wessel te Winkel, Anke van Donkersgoed, Lucas Wirtz en Dolf Hautvast. Ons oud-directeur Maurits Hofman presenteert deze podcast.

Luister hier beide delen:

👉 Luister hier op Spotify
👉 Luister hier op Apple

700 leerlingen trainen op één dag,
hoe doe je dat?

Op het Alkwin Kollege mochten we alle (!) havo-klassen trainen; meer dan 700 leerlingen!

We gaven hen een verbindende training, waarin we per klas werkten aan sociaal-emotionele ontwikkeling en groepscohesie. Aan de hand van bekende klassiekers zoals o.a. ‘De IJsberg’ en ‘Ik ben een Baas’ werkten we samen aan meer veiligheid, openheid en vertrouwen in de groep.

Op de vraag ‘Wat heb je tijdens deze training geleerd?’ kregen we o.a. deze antwoorden van leerlingen:

- “Dat als je dingen deelt dat je de andere beter leert kennen en het lucht je ook op.”
- “Dat je foutjes mag maken”
- “Hoe ik mij soms best een keer open mag en kan stellen”
- “Dat het niet erg is om emotie te tonen”
- “Dat heel veel mensen het moeilijk hebben thuis”
- “Ik heb geleerd om mensen beter te waarderen en ik heb ze op een andere manier leren kennen”

Een fantastisch resultaat op een super fijne school. Kijk die blije gezichten van de trainers hierboven maar!

Even (opnieuw) voorstellen: dit is Teun!

Teun Kapteijns gaat ons team versterken. Grote kans dat je hem een keer zult zien of spreken, want hij zorgt ervoor dat al onze relaties fijn en warm blijven en dat onze projecten in goede banen worden geleid.

Teun Kapteijns

Maar dat kan hij zelf beter vertellen:

“Mijn naam is Teun en ik ben inmiddels al zo’n 8 jaar verbonden en betrokken bij Breekjaar. Ik heb voorheen als trainer/coach veel op de vloer gestaan en nu is het tijd om me vooral achter de schermen in te zetten.

Ik zal vanaf heden een groot deel van de taken van Anke binnen de Breek Academy overnemen. Concreet betekent dit dat ik verantwoordelijk ben voor het onderhoud van de relaties en onze projecten binnen het onderwijs.

Met veel enthousiasme duik ik in dit nieuwe avontuur binnen een zeer vertrouwd nest. Ik ben trots en dankbaar dat ik opnieuw een bijdrage mag leveren aan het vergroten van de sociaal-emotionele ontwikkeling binnen het onderwijs in Nederland.”

Welkom (terug), Teun, we zijn super blij dat je er bent!

❤️ Dank aan lieve Lesja

Ook een afscheid deze keer. Lesja was onze steun en toeverlaat voor alle inhoudelijke zaken bij de Academy. Ze hielp de programma’s vormgeven en dacht continu mee over hoe we onze programma’s nóg beter kunnen laten aansluiten bij de wensen van de onderwijsinstellingen. Maar helaas voor ons - maar fijn voor haar - was haar hart op zoek naar iets anders.

Wat Lesja zelf zegt over haar vertrek:

“Hoewel ik mij binnen Breekjaar als organisatie als een vis in het water voelde merkte ik meer en meer dat ik inhoudelijk in het werk (vooral achter de schermen en faciliterend) maar een deel van mijn kwaliteiten kwijt kon. 

Ik miste de vloer, het werken met de jongeren, mijn creativiteit op een andere manier inzetten en het theater maken. 

Dus na wat voel, denk en twijfel tijd heb ik de knoop doorgehakt. En dat is goed (ook al mis ik de warmte van een team om je heen nu al ☺️).

Maar zoals mijn lieve collega Anke het treffend zei: ‘Je ziel fladdert weer’”.

Dank Lesja, voor je tomeloze inzet, warmte en vrolijkheid, we missen je <3.

Les van de maand: Spelen

Onze methodiek is gebaseerd op 3 dingen die altijd terugkomen in onze trainingen en programma’s: spelen, delen en waarderen. Deze keer lichten we Spelen uit, in de volgende edities gaan we dieper in op Delen en Waarderen.

Spelen

Zo ook het spelende kind. Bij Breek Academy is spelen één van de belangrijkste dingen die we samen doen, om zo op een luchtige manier verbinding te maken en plezier te hebben. In je lichaam te zitten, te bewegen, te dansen, te springen en geluiden te maken zonder kritische blik. We moedigen je aan om oordeelloos jezelf te mogen zijn.

Het vergroten van emotionele intelligentie zorgt uiteindelijk voor meer zelfinzicht en zelfvertrouwen en erkenning en herkenning zorgt voor verbinding en vriendschap.

Voorbeeld-oefening: Kleurentikkertje
Hoe doe je dat nou in de praktijk in je klas, spelen? Bijvoorbeeld met Kleurentikkertje:

  • Eén iemand is de tikker, deze persoon is herkenbaar bijvoorbeeld doordat hij/zij een groot kussen vast heeft

  • De tikker roept een lichaamsdeel en een kleur

  • Dan moet iedereen zo snel mogelijk dat lichaamsdeel op iets in de ruimte houden met die kleur (bijvoorbeeld rechterknie op geel!)

  • Wie getikt wordt, mag de volgende opdracht geven (lichaamsdeel + kleur).

Veel speelplezier!

Dank voor je tijd!

Voor vragen, feedback, grapjes of interesse in samenwerken, trek me aan mijn jasje via de contactgegevens hieronder:

Take care!

Anke van Donkersgoed - Breek Academy

Wat is Breek Academy?

Breek Academy komt voort uit Breekjaar en helpt bij gemotiveerde leerlingen en studenten. We doen dit door het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden die leiden tot meer motivatie.

Zodat we op korte termijn zorgen voor een veilig leerklimaat en betere leerprestaties - en op lange termijn voor gelukkigere, socialere en completere mensen.

Dat doen we met ontzettend veel plezier op vo-, mbo- en hbo-scholen.